PASSIONATE ABOUT TRANSPORT
Hansea NV
Groenendaallaan 387
2030 Antwerpen
Tel.: +32 3 544 33 70
info@hansea.be
Hansea SA
Groenendaallaan 387
2030 Anvers
Tel.: +32 3 544 33 70
info@hansea.be
Hansea NV
Groenendaallaan 387
2030 Antwerp
Tel.: +32 3 544 33 70
info@hansea.be
e3020d47-9043-4a32-a513-c43997e7cb0c

Hansea investeert € 15 miljoen in energiezuinige bussen

Het wagenpark in België blijft jaarlijks groeien: op dit moment rijden er in ons land alleen al 5.785.447 auto’s rond. Dat heeft natuurlijk een zware impact op het milieu. Om luchtvervuiling te beperken, zien verschillende projecten het daglicht. Ook de bussector doet haar duit in het zakje voor een beter milieu. Een volledig elektrische vloot is momenteel economisch en technisch niet haalbaar, maar toch gelooft Hansea in een milieuvriendelijke toekomst. Als tussenoplossing vervangt de grootste private busmaatschappij van Vlaanderen nu haar oude wagenpark door nieuwe, energiezuinigere bussen. Een eerste stap in de transitie naar een vloot zonder uitstoot.



 Naast het stijgend aantal personenwagens, stijgt ook het aandeel van bussen en autocars in België. Momenteel rijden er meer dan 16.000 bussen rond op onze wegen. Dat is een grote vloot, en dat heeft de sector ook begrepen. Daarom ontstaan er nu initiatieven om de uitstoot van schadelijke gassen terug te dringen.
 
Een tijdje geleden stelde Multiobus de eerste twee 100% elektrische bussen voor personenvervoer voor. Een grote stap naar een groenere wereld. Andere busbedrijven gaan nog niet voor 100% elektrische bussen, maar kiezen voor een overgangsperiode. Hierbij gaan ze op zoek naar propere oplossingen voor hun huidige vloot. Een mooi voorbeeld hiervan is Hansea, die omschakelt naar bussen met een Euro 6-label.
 
Euro 6: de nieuwe norm
Sinds 1992 legt de Europese Unie een emissienorm op voor voertuigen in Europa. De eerste norm kreeg de naam “Euro 1”. De emissiestandaard werd strenger door de jaren heen. Terwijl Euro 4 een grote stap betekende voor het terugdringen van fijn stof, is met de Euro 6-norm een zeer grote stap voorwaarts gezet tegen de uitstoot van stikstof (NOx).
/Users/admin/Desktop/Screen Shot 2017-09-20 at 09.19.51.png
 
Dr. ir. Harry Hondius, een Nederlands mobiliteitsspecialist die in België woont, deelt ondertussen ook de resultaten van recent onderzoek. “Uit onderzoek blijkt dat de Euro 6-norm een zeer groot verschil kan maken in de uitstoot van uitlaatgassen en stofdeeltjes”, vertelt hij. “Denk bijvoorbeeld aan de uitstoot van stikstof: voor de hoeveelheid stikstof dat een bus met Euro 3-label uitstoot, kan je 25 bussen met een Euro 6-label inzetten. Dat is een enorm verschil.” Ook de uitstoot van fijn stof is heel erg klein bij voertuigen met Euro 6-label. Uit onderzoek in Nederland bleek de uitstoot van fijn stof zo laag, dat ze onder alle rijomstandigheden nauwelijks gemeten kon worden. Bovendien zijn de nieuwe Euro 6-bussen ook een stuk stiller dan de Euro 3-variant.
 
Hansea
Ook Hansea, met 805 bussen de grootste private busmaatschappij in Vlaanderen, stelt vandaag haar nieuwe vloot voor. Hansea bestelde 72 nieuwe bussen bij MAN, een investering die goed is voor maar liefst € 15 miljoen. Dat is de grootste bestelling van bussen voor MAN sinds haar twaalfjarig bestaan in België. De 72 nieuwe exemplaren hebben allemaal het Euro 6-label en zullen de oude vloot met Euro 3-label vervangen. De bussen zullen ingezet worden voor De Lijn. Volgend jaar doet Hansea nog eens een investering van 4 miljoen euro, ditmaal in nieuwe autocars en schoolbussen. Ook hier worden de oudere Euro 3-bussen vervangen door nieuwe Euro 6-modellen.
 
Luc Jullet, CEO van Hansea, reageert op de aankoop van de nieuwe bussen: “We kiezen specifiek voor de vernieuwing van onze vloot volgens de Euro 6-normen. Dat is de beste norm die momenteel op de markt te verkrijgen is”. De CEO vertelt ook dat Hansea bewust (nog) niet voor elektrische bussen gekozen heeft: “We geloven sterk in alternatieve aandrijfmogelijkheden, zoals hybride en elektrische motoren, en we bekijken de mogelijkheden van deze nieuwe systemen voor onze mobiliteitsdiensten. Onze nieuwe Euro 6-bussen zijn niet het einddoel, maar een belangrijke tussenstap naar een gezonder milieu”.
 
 
Comfort
Naast zorg voor het milieu, draagt Hansea ook al jaren zorg voor haar klanten en medewerkers. Zo staat comfort en veiligheid bij hen centraal. Enkele jaren geleden maakte Hansea de strategische keuze om een automatisch branddetectie en blussysteem in te voeren in het motorcompartiment van al haar bussen. Maar ook op ernstige situaties zijn de bussen van Hansea voorbereid. De constructie van de bussen is zo sterk, dat ze niet zou verkreukelen in het geval dat de bus zou kantelen. Hoewel er nog nooit een ongeval van dit kaliber is gebeurd, vindt Hansea het toch belangrijk om het systeem te integreren in haar bussen. Proactief handelen, dat is al jaren de filosofie Hansea.