PASSIONATE ABOUT TRANSPORT
Hansea NV
Groenendaallaan 387
2030 Antwerpen
Tel.: +32 3 544 33 70
info@hansea.be
Hansea SA
Groenendaallaan 387
2030 Anvers
Tel.: +32 3 544 33 70
info@hansea.be
Hansea NV
Groenendaallaan 387
2030 Antwerp
Tel.: +32 3 544 33 70
info@hansea.be
31b17fe1-e393-46de-9206-1dfae755d076

Testrit met VDL Citea Electric: succesvol pionieren met elektrische stadsbus (vdl-citea-electric)



VDL Bus & Coach stelde tijdens de voorbije Busworld zijn Citea Electric voor, een bus die volledig die elektrisch rijdt en die op de achteras wordt aangedreven door twee wielnaafmotoren.  Omdat het gewicht van de batterij het maximumaantal passagiers beperkt, werd gekozen voor een kleine batterij met een actieradius tot 80 km.  Door een zwaardere batterij te plaatsen, kan die worden vergroot tot 200 km maar dat gaat dan wel ten koste van het aantal passagiers.  Einde april tekende Hansea voor een primeur door als eerste vervoersonderneming in België te pionieren met een elektrisch aangedreven stadsbus.  In overleg met VDL Bus&Coach reed de Citea Electric het traject van de Antwerpse buslijn 36, die wordt gereden door Bus De Polder.  Vanaf het busstation aan de Franklin Rooseveltplaats leidt het traject door het drukke stadsverkeer naar de Waaslandtunnel en vervolgens onder de Schelde door naar Linkeroever.

Milieuvriendelijke oplossing voor het stadsvervoer

“De testrit verliep feilloos.  We hebben de bus echt op de proef gesteld door te stoppen aan alle haltes en telkens opnieuw vanuit stilstand te vertrekken.  De steile toegangswegen naar de Waaslandtunnel, waarop een dieselbus flink wat gas moet bijgeven, werden zonder problemen opgereden”, vertelt Mario Provez.  "Stelplaatsverantwoordelijken, mecaniciens en aanwezige gasten bij het proefproject waren heel tevreden. Het voertuig rijdt veel aangenamer dan een dieselbus, het accelereert ook vlot en traploos.  Terwijl je met een dieselhybride bus nog steeds een beperkte uitstoot hebt, herleid je die met een elektrische bus tot nul.  Ik ben ervan overtuigd dat elektrische bussen binnen enkele jaren de oplossing zijn voor het stadsvervoer, en dat zij ook kunnen ingezet worden door exploitanten.  Het stroomverbruik is minimaal en bedraagt 1% van de batterijcapaciteit per gereden kilometer.  Wanneer je verlichting en airco maximaal inschakelt, komt daar nog 1% bij”.  “Op dit ogenblik is de kostprijs van een elektrische bus nog steeds het dubbele van die van een standaardbus.  De onderhoudskosten zullen allicht dalen omdat er minder draaiende componenten zijn en je minder olie en filters moet wisselen.  Elektrische kosten lopen wellicht op, maar ook dat moeten wij bekijken”, stelt Mario Provez.  “Wanneer men een oplaadpunt kan voorzien aan de eindhalte, de voertuigen met behulp van een pantograaf stroom kunnen afnemen van de tramleidingen of wij de batterijen kunnen laden tijdens de daluren, dan kunnen elektrische bussen perfect worden geïntegreerd in het stadsvervoer.  Om de meerkost in de beginjaren te compenseren, zou je in de beginjaren een samenwerkingsproject kunnen opzetten tussen
bijvoorbeeld stadsbestuur, energieleverancier, vervoersmaatschappij en exploitant”.

“Met het proefproject hebben wij aangetoond dat Hansea klaar is om, in samenwerking met De Lijn, stadslijnen te gaan rijden met elektrische bussen.  Mits aanpassing van de lastenboeken en het voorzien van een aantal bijkomende faciliteiten kan uiterst milieuvriendelijk en elektrisch aangedreven stadsvervoer binnen enkele jaren realiteit worden”.